
Jak przygotować rower do sezonu ?
Rower, podobnie jak auto, należy serwisować i sprawdzać jego stan techniczny. Jednak jednoślad w odróżnieniu od samochodu możesz serwisować samodzielnie, w domu.
- Najpierw wyczyść przerzutkę przednią i tylną. Pozwoli to na sprawniejszą pracę komponentów oraz wydłuży ich eksploatację. Ważne aby zrobić to na początku, aby później wyczyszczony łańcuch nie brudził się od przerzutki.
- Pora zabrać się za łańcuch. Wyczyść go dokładnie.
Tip: Można to zrobić szczoteczką do zębów i płynem do mycia naczyń.
Pamiętaj, aby po doczyszczeniu łańcucha wodą wytrzeć go do sucha.
Przesmaruj łańcuch specjalnymi olejami lub smarami przeznaczonymi do rowerów typu: brunox. To bardzo ważne, aby używać smarów i olei przeznaczonych do łańcuchów rowerowych, ponieważ inne mogą go skleić i spowodować szybkie zużycie łańcucha.
W przypadku mocno zanieczyszczonego łańcucha należy rozpiąć łańcuch skuwaczem do łańcuchów. Następnie umieścić go w butelce z benzyną ekstrakcyjną i pozostawić na kilka godzin tak, aby brud się rozpuścił. Na koniec łańcuch przemywamy wodą i płynem, wycieramy do sucha i zakładamy na zębatki spinając go spinką.
Pamiętaj aby spinka była odpowiednia do twojego napędu. Spinka, która odpowiada wolnobiegowi 7-mio rzędowemu, nie będzie pasować do wolnobiegu o innej ilości rzędów.
Po nasmarowaniu łańcucha odczekaj około 15 minut i następnie wytrzyj łańcuch do sucha. Dzięki temu zapobiegniesz przyklejaniu się kurzu i piasku.
- Wyczyścić wolnobieg/ kasetę
Tip 2: można to zrobić za pomocą sznurowadła, przeprowadzając je pomiędzy zębatkami. W ten sposób można wyczyścić wszystkie zabrudzenia.
- Wyczyść golenie amortyzatora i przesmaruj go specjalnym smarem. Amortyzator nie będzie się zacierał i będzie lepiej pracował.
- Sprawdź ciśnienie w oponach, jeżeli jest niskie napompuj i sprawdź czy po kilku godzinach powietrze nie uchodzi. Jeżeli tak, to oznacza, że należy wymienić dętkę.
- Warto również sprawdzić poziom zużycia klocków hamulcowych. W przypadku jazdy na zużytych klockach siła hamowania będzie bardzo słaba. Dodatkowo można uszkodzić inne komponenty roweru np. tarcze w przypadku hamulcy tarczowych lub obręcze w przypadku hamulcy typu v-brake.
- Sprawdzić dokręcenie śrub przy kołach, kierownicy. Pamiętaj również o przesmarowaniu śrubek np. śrub imbusowych przy kierownicy, montażowych do uchwytów takich jak do bidonu. Jeżeli nie zostaną one przesmarowane, to jest możliwość zapieczenia się ś Nie będzie wtedy możliwości odkręcenia śrub, jedyną możliwością będzie ich wycięcie. Podobnie należy odkręcić pedała, przesmarować je i wkręcić ponownie. Pozwoli to na dłuższą eksploatację zarówno pedałów jak i korby.
- Sprawdź czy koła nie są scentrowane.
Tip3: Zrób to kręcąc kołem i obserwując czy koło kręci się prosto. Jeśli nie, należy udać się do serwisu, który zajmie się centrowaniem koła.
Tip 4: Pamiętaj aby nigdy nie myć roweru myjką ciśnieniową i unikaj myjni samochodowych. Ciśnienie wody w myjce wpycha piasek i brud do łożysk czym powoduje ich uszkodzenie.